Reparatie aan spiegel en tube van een rib
Bij Jeugdzeilen Hellevoetsluis hebben we een grijze rib (Rigged Inflatable Boat) in bruikleen.
Helaas is het een wat oudere rib waarvan de tubes langzaam leeglopen.
Dit betekent dat de tubes hangen aan de spiegel als de boot binnenstaat en dan ontstaat een probleem dat je bij ook veel ziet bij ribs ziet die verkeerd ondersteund op de trailer staan en bij ribs die leeg bewaard worden zonder ze op te vouwen of op de kop te leggen: De tube scheurt los van de spiegel.
De Rubber/Hypalon/PVC flap waarmee de tube aan de spiegel vast zit is erg sterk, maar kan niet tegen een langdurige belasting.
Deze rib is gemaakt van Hypalon. Wij kiezen voor EPDM-lijm dat prima lijkt te hechten aan Hypalon. Dat geeft ons ook de mogelijkheid de (glasvezelversterkte) bodem (EPDM?) van een oud reddingsvlot te gebruiken als rubber patch. Dit is een onorthodoxe methode en voor een mooie nieuwe rib verwijs ik u graag naar een professionele rib hersteller die een mooie onopvallende reparatie kan maken met de daar voor bestemde materialen.
In plaats van een kleine reparatie die voor een nieuwere rib wel zou volstaan zoals in deze video,
besloten wij voor een wat drastischere benadering. Hieronder een beschrijving van de het proces. We maken een paar fouten die voor wat vertraging zorgen, die zullen we niet vergeten te vermelden plus hoe we denken dat we deze fouten in de toekomst kunnen voorkomen.
In de toekomst zullen de tubes toch wel leeg blijven lopen. Om te voorkomen dat de tubes weer los zullen scheuren maken we de rand waar de tube aanhangt zo groot mogelijk. Dit doen we door vleugels te lamineren met glas/epoxy die de vorm van de tube hebben. Je kunt natuurlijk ook Vinylester gebruiken, of Polyester.
Als je kiest voor epoxy werk dan heel voorzichtig met handschoenen en bij voorkeur met een koolstofmasker. Epoxy kan psoriasis veroorzaken bij mensen die er gevoelig voor zijn. Als het toch op je huid komt gebruik dan onmiddelijk azijn om het verwijderen (prikt) en wacht er niet mee tot je klaar bent met werken. Je kunt azijn ook gebruiken om het gereedschap schoon te maken. De epoxy die wij gebruiken wordt geleverd door Mr Boat. Wij kiezen voor de groenste “Fairpoxy” die we kunnen vinden. Deze is voor bijna 1/3 gemaakt uit biologische grondstoffen.
Om de te verlijmen vlakken schoon te maken gebruiken we een schuurmachine met korrel 120 schuurpapier. Zowel op het hypalon als op de spiegel.
Wij gebruiken de tube die het langst vol blijft staan om een grote vleugel te lamineren die we later in 2 stukken zullen zagen. Fout nr 1: de tubes zijn niet aan elkaar gelijk, het is dus beter om elke vleugel op z’n eigen tube te maken.
Epoxy hecht erg goed op Hypalon en tamelijk goed op PVC. Gebruik huishoudfolie om te zorgen dat de vleugel niet vastlijmt op de tube. We gebruiken drie lagen biaxiaal 600 gr/m2 glasvezel mat dat als voordeel heeft dat er relatief weinig epoxy in het glas gaat zitten. Dit hadden we toevallig liggen van een ander project. Achteraf gezien had het een stuk dunner gekund. Twee of drie lagen van 300 gr is waarschijnlijk net zo goed. Op de huishoudfolie beginnen we met een stuk peelply, daarna het glaslaminaat en we eindigen weer met peelply. Het voordeel van peelply is dat als je dat lostrekt je ook eventuele verontreinigingen kwijt bent zoals de melaninewas die ontstaat bij de verharding van epoxy. Het zorgt ook voor voldoende dekking op het glas, het oppervlak van het laminaat wordt er strakker van.
We zagen de vleugel doormidden en zagen alle zijden mooi recht af. Daarna ronden we de hoeken af met een straal van ongeveer 2 cm. Dit voorkomt dat een punt van de vleugel kan gaan snijden in de tube of in de rubber flap die er weer overheen komt. Na het lostrekken van de peelply schuren we de oppervlakken nog even op (hoeft eigenlijk niet, maar er gaan stemmen op dat het toch sterker is) en we schuren ook de randen van het laminaat rond af.
De vleugels lijmen we met een epoxy-katoen mengsel vast op de spiegel. Fout nr 2. De Spiegel is niet nauwkeurig genoeg gemaakt. Aan bakboord valt het nog mee, aan stuurboord moeten we de vleugel loszagen en opnieuw vastlijmen. Deze keer stoppen we de epoxy-katoen mengsel ertussen en blazen de tube op zodat de vleugel beter past tussen tube en spiegel. Door de afwijkende vorm van de stuurboord tube wordt het daar niet perfect. Om te zorgen dat de tube achter vol blijft leggen we vooraan enkele gewichten op de tube. De inzakkende gewichten houden de druk achter in de tube zodat deze 24 uur tegen de vleugel aan blijft drukken. Met spanbanden (niet te strak) houden we de boel op de plek.
Hier is de slechte aansluiting goed te zien. We zagen de vleugel dus maar weer los van de spiegel met een reciprozaag.
Als de vleugel vast zit op de spiegel brengen we een fillet van epoxy-katoen aan. Deze laten we ongeveer een half uur harden. Dan brengen we daar een paar lagen glas op aan zodat het het glas met een mooie bocht overloopt van vleugel naar spiegel. Doordat de fillet zo kort heeft uitgehard is deze nog kneedbaar wat een mooiere aansluiting geeft met de glasmat. Het is echter wel al zo ver uitgehard dat het niet meer mengt met de versie epoxy in de glasmat. Ook hier komt weer een laag peelply overheen. Dit laten we weer 24 uur harden.
Nu de vleugels vastzitten laten we tubes leeglopen en spuiten we de EPDM-lijm er tussen. Gauw de tubes weer vullen en met spanbanden trekken we de volle tubes weer op hun plek.
Na een paar dagen knippen we uit de reddingsvlot bodem een flap die ruim over de rand van de vleugel valt. We plakken het gebied waar we willen lijmen af met schilderstape. De flap rubber wordt met een royale hoeveelheid EPDM vastgezet op de vleugel en de tube. Het effect van de flap is dat als de tube weer leegloopt hij eigenlijk zou gaan hangen aan het randje lijm tussen de tube en de bovenrand van de vleugel. Door de rubber flap die daar over heen ligt wordt een groter gebied lijm belast met afschuiving in plaats van losbreken en is dus sterker.
Het rubber plooit nogal, aan bakboord is dit nauwelijks het geval omdat de vleugel daar veel beter past.
We hopen hiermee te laten zien dat met een beetje goede wil een oude rib goed in de vaart te houden is.
- Lessen (6)
- Kamp (0)
- Cursus (5)
- Tochten (7)
- Wedstrijden (7)
- Vlog (3)
- Reparaties (2)